NIEUWS NEDERLANDS PALESTINA KOMITEE
Beloofd of Geroofd? Kritisch schrijven over reizen naar Israel
Column Checkpoint
De Telegraaf Reisbijlage van 24 februari
Scheppen zij er genoegen in zout te strooien in andermans wonden?
Regelmatige tv-spotjes: kom naar Israel!"
Zelf wacht Jos van Noord liever tot er vrede is en ook de bezette buren een menswaardig bestaan krijgen. Maar waarom moet Israel toeristen lokken met gestolen goed, uitgerekend met de vergulde koepel van een Arabisch heiligdom? Jos van Noord:
"Ik weet wel dat het joodse kookboek begint met 'Men lene een ei…' , maar om nou reclame te maken met 'geleend' moois dat op een goed moment toch aan de rechtmatige eigenaar zal moeten worden teruggegeven…
Israel wil kennelijk ook gastheer spelen in het land van de buren. Dat kan uitsluitend als je daar met de buren afspraken over maakt, lijkt mij. Maar die buren eisen vooreerst zeggenschap over hun eigen land.
Daarom is Israel's reclame misleidend. Israel doet alsof de bezette gebieden Israelisch eigendom zijn. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit de landkaarten die het Israelische Nationaal Bureau voor Toerisme (Go Israel) verspreidt. Daarop zijn de bezette gebieden simpelweg geannexeerd."
Jos van Noord vervolgde zijn column in De Telegraaf Reisbijlage van zaterdag 4 maart:
"Gelukkig denkt de Reclame Code Commissie er net zo over, want die kwam intussen óók tot de conclusie dat Israël's toeristische reclame, met Arabische moskeekoepels en met gebieden die dit land niet toebehoren, 'misleidend en daardoor oneerlijk' is."
Foto: null
En ook:
"Zelfs met een simpele uitspraak van onze Reclame Code Commissie kan Israël niet leven. Het Israëlische verkeersbureau in Amsterdam heeft tegen dit besluit direct beroep aangetekend. Op die uitspraak wachten we nu nog."
Nawoord: De Reclame Code Commissie liet in hoger beroep weten zichzelf niet bevoegd te achten over deze kwestie te oordelen.
Overzicht archief