De Palestijnse vlag was vroeger de vlag van de Arabische nationale beweging. In 1948 is hij tot Palestijnse vlag uitgeroepen. De kleuren gaan terug naar oude tijden: de tijd van de Profeet Mohammed (zwart), de Khawarij (rood), de Omayyaden (wit) en de Fatimiden (groen).

Twitter

NIEUWS NEDERLANDS PALESTINA KOMITEE

Beloofd of Geroofd? Kritisch schrijven over reizen naar Israel

08/03/2011
Telegraafjournalist Jos van Noord publiceerde in de reisbijlage van de Telegraaf van 24 februari 2011 een column over reizen naar Israel onder de titel "Beloofd of Geroofd?". Over hoe bezet gebied bij Israel wordt gerekend, door Israel en haar reisorganisatie. "Haatmail en emmers met drek " waren zijn deel.

Column Checkpoint

De Telegraaf Reisbijlage van 24 februari

 

BELOOFD OF GEROOFD? door Jos van Noord
 
 
Jos van Noord
 
 Jos van Noord 
 
"Israel is een prachtig land. Maar waarom komen Israeli's in hun toeristische reclame telkens aanzetten met de Rotskoepel, met bezet Palestijns gebied?

Scheppen zij er genoegen in zout te strooien in andermans wonden?

Regelmatige tv-spotjes: kom naar Israel!"

 

Zelf wacht Jos van Noord liever tot er vrede is en ook de bezette buren een menswaardig bestaan krijgen. Maar waarom moet Israel toeristen lokken met gestolen goed, uitgerekend met de vergulde koepel van een Arabisch heiligdom? Jos van Noord:

 

"Ik weet wel dat het joodse kookboek begint met 'Men lene een ei…' , maar om nou reclame te maken met 'geleend' moois dat op een goed moment toch aan de rechtmatige eigenaar zal moeten worden teruggegeven…

 

Israel wil kennelijk ook gastheer spelen in het land van de buren. Dat kan uitsluitend als je daar met de buren afspraken over maakt, lijkt mij. Maar die buren eisen vooreerst zeggenschap over hun eigen land.

 

Daarom is Israel's reclame misleidend. Israel doet alsof de bezette gebieden Israelisch eigendom zijn. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit de landkaarten die het Israelische Nationaal Bureau voor Toerisme (Go Israel) verspreidt. Daarop zijn de bezette gebieden simpelweg geannexeerd."

 

Jos van Noord vervolgde zijn column in De Telegraaf Reisbijlage van zaterdag 4 maart:

  

Onafhankelijke commissie tikt Israël op de vingers
Reclame misleidt toeristen
 
Jos van Noord:
"Haatmail is mijn deel. Emmers vol drek. Wat tragisch dat de afzenders van dit soort reacties op mijn vraag van vorige week, over Israël's reclame met bezet gebied, zich kennelijk niet realiseren dat zij zichzélf omlaag halen. Velen halen de bijbel erbij, om Israël gelijk te geven. Maar er staat toch ook geschreven: uw naaste als uzelve? Gestolen goed gedijt niet.

"Gelukkig denkt de Reclame Code Commissie er net zo over, want die kwam intussen óók tot de conclusie dat Israël's toeristische reclame, met Arabische moskeekoepels en met gebieden die dit land niet toebehoren, 'misleidend en daardoor oneerlijk' is."

 

Hier het hele vervolgartikel


De rotskoepel in Oost-Jeruzalem is een van de toeristentrekkers. Pronken met andermans veren?

 

Foto: null

 

En ook:

 

"Zelfs met een simpele uitspraak van onze Reclame Code Commissie kan Israël niet leven. Het Israëlische verkeersbureau in Amsterdam heeft tegen dit besluit direct beroep aangetekend. Op die uitspraak wachten we nu nog."

 

Nawoord: De Reclame Code Commissie liet in hoger beroep weten zichzelf niet bevoegd te achten over deze kwestie te oordelen.


Overzicht archief