Borduurwerk op kleding en gebruiksvoorwerpen is in Palestina verheven tot een kunst. Verschillende streken hebben hun eigen traditionele patronen.

Twitter

DOSSIERS NEDERLANDS PALESTINA KOMITEE

15 -12-2009 Christenen voor Israel: "misleidende propaganda"

dossier KERKEN, HET KAIROS DOKUMENT

Al bij de presentatie uitte Christenen voor Israël haar verontwaardiging over het Kairos Document. De zionistische organisatie stelt dat het Kairos Document Israël volledig wegschrijft uit de Bijbel en doet het document daarom af als misleidende propaganda. Ze roept de kerk in Nederland op om te staan achter Israël en achter de Palestijnse christenen die Israël wél liefhebben.

 


 

 

Onderstaand artikel is ontleend aan de website van Christenen voor Israel

 

 

 

 

 

Op dinsdag 22 december werd in de Domkerk in Utrecht een document gepresenteerd aan de leiders van de PKN. Dit document is geschreven door een groep Palestijnse kerkleiders die in het document de kerk oproepen om zich tegen Israël te keren.

Christenen voor Israël was ook aanwezig bij de presentatie om een pamflet met een uitgebreide reactie uit te delen en hun verontwaardiging over dit document te laten blijken.Hieronder volgt de eerste reactie die Christenen voor Israël publiceerde.

Een aantal Palestijns-christelijke theologen publiceerde op 11 december een document waarin zij christenen wereldwijd oproepen om zich “met liefde te verzetten” tegen Israël. De Nederlandse versie van het document Het uur van de waarheid werd op 22 december in de Domkerk in Utrecht gepresenteerd aan Nederlandse kerkleiders. Het document wordt gepresenteerd als een 'schreeuw van hoop waar geen hoop is' en het wijst met een beschuldigende vinger in de richting van Israël. Israël is de bron van het lijden van de Palestijnse christenen. De ‘gruwelijke’ Israëlische bezetting moet aangemerkt worden als zonde en is dé oorzaak van alle ellende.

 

Opbouw tekst
Wij schetsen u eerst de situatie in de Palestijnse gebieden. Vervolgens noemen wij een aantal concrete punten van kritiek op het document Het uur van de waarheid. Vervolgens stellen we dat niet alle Palestijnse christenen zo denken als deze Palestijnse theologen. Er zijn ook Palestijnse christenen die achter Israël staan. Tot slot een oproep aan de kerk in Nederland om achter Israël te staan.

 

1. De situatie in de Palestijnse gebieden

 

Gaza
Er is leed onder de Palestijnse bevolking. In Gaza waren in het verleden christelijke scholen het doelwit van bomaanslagen en in 2007 werd de directeur van de enige christelijke boekhandel vermoord. De kleine christelijke minderheid leeft er in angst.

 

Samaria en Judea
In Samaria wijzen Joden ons erop dat onze christelijke broeders en zusters worden bedreigd. Zo nu en dan worden wijngaarden vernield en mensen geïntimideerd. In het ooit christelijke Bethlehem zijn de omstandigheden voor de christenen behoorlijk zwaar.

 

Bethlehem
Dat de situatie in Bethlehem de afgelopen jaren niet makkelijk is blijkt uit allerlei zaken. Christenen worden geweerd uit publieke functies, tijdens anti-Israël betogingen wordt ook christenen gewaarschuwd voor de dag van de afrekening. Kerkleden worden vermoord, christelijke vrouwen worden lastig gevallen en in een aantal gevallen verkracht. Tijdens de Eerste Intifada nemen terroristen de christelijke wijk Beit Jala over om juist vanuit deze huizen de Joodse wijk Gilo te beschieten.

In 2002 wordt de Geboortekerk bezet en volgt een wekenlange gijzeling van christenen. Tegenover de meest beroemde kerk van Bethlehem staat een grote moskee met een dominante minaret die voortdurend uitschreeuwt dat Allah groot is.

Inmiddels is het aantal christenen in de geboortestad van Christus gedaald tot 10 procent van de bevolking. En zij die nog niet zijn vertrokken, zijn bang. Wat zouden wij deze verdrukte broeders en christenen graag laten vertellen wat er werkelijk aan de hand is. Maar helaas, het is duidelijk welk lot hen wacht als zij dat zouden doen.

 

Kerst voor propagandadoelen gebruikt
Nu weten we dat sinds jaar en dag het Kerstfeest, als Bethlehem volop in de belangstelling staat, gebruikt wordt als een moment van propaganda voor de Palestijnse zaak. Arafat schreeuwde al dat Jezus een Palestijn was en de Palestijnse theologen tekenden daarbij aan dat het Kerstverhaal opnieuw geschreven werd, waarbij dit maal de Joden zelf de plaats innamen van Herodes en de Romeinen en Hamas en de PLO de rol van Jozef en Maria vervulden.

Maar dit keer is er een document, een theologisch document, dat de (christelijke) wereld oproept de door God bestemde tijd (kairos) te doorzien en over te gaan tot actie.

 

2. Punten van kritiek op Het uur van de waarheid

 

Reactiepunten
Nu staat er niet veel nieuws in het document. In feite is het een herhaling van wat al zo vaak gezegd is op de podia van de Wereldraad van Kerken en opnieuw staat het vol van propaganda en misleiding, vermengd met de aloude vervangingstheologie. Om op een paar zaken die het document noemt in te gaan:

 

1. 1948
De Palestijnen werden niet in 1948 voor een groot deel uit hun land verdreven als gevolg van de Europese Jodenhaat, maar als gevolg van een vernietigingsoorlog die door een overmacht van Arabische landen werd ontketend.

 

2. Palestijnse aanwezigheid
Er is geen sprake van een eeuwenlange aanwezigheid in het land van de Palestijnen. Feit is dat vlak voor de Tweede Wereldoorlog in Palestina onder de Arabische bevolking 28 verschillende talen gesproken werden. Het merendeel van de huidige bewoners is in de vorige eeuw naar dit deel van het Midden-Oosten geëmigreerd om begrijpelijke redenen: vrede, welvaart en gezondheid. Het is een emigratie die is doorgegaan tot het jaar 2000. Er is pas sinds het einde van de jaren zestig sprake van een Palestijnse identiteit.

 

3. Koning van de Joden
De weg van God met Israël is geen geschiedenis die gestopt is met de komst van Christus. In tegendeel: Christus is gekomen, als de Koning van de Joden, om deze geschiedenis voort te zetten en te bevestigen tot op de komst van het Koninkrijk. Het heil is wel universeel, maar tegelijkertijd blijft staan wat Jezus zei: “Het heil is uit de Joden”.

 

4. Koninkrijk voor Israël
Het is onjuist om Jezus te ontdoen van Zijn Joodse identiteit en het heil te ontdoen van de wederoprichting van het koninkrijk voor Israël. In de dagen rond de geboorte van onze Heiland spreekt de engel Gabriël over Hem die Zijn volk zal verlossen van hun zonden. Maar de priester Zacharias zingt over Israël dat bevrijd zal worden van allen die het haten en zo God zal kunnen dienen zonder vrees.

 

5. Jeruzalem
Om te zeggen dat Jeruzalem de hoofdstad van twee naties moet zijn en van drie religies heeft geen enkele Bijbelse fundering.

 

6. Universaliteit
Als Palestijnse bevrijdingstheologen spreken over de universaliteit van het heil, doen ze dat heimelijk om elke verbondenheid van Israël met het land af te wijzen en de Palestijnse claim op het land te benadrukken.

 

7. Bezetting
Er is geen sprake van een bezetting door Israël: Volkenrechtelijk, juridisch, historisch en Bijbelstheologisch is dat niet hard te maken. Hoe kan een volk haar eigen land bezetten? En voor zover de resoluties van de VN hierin het beslissende woord zouden hebben: Deze zijn altijd bilateraal. Ook het Palestijnse bestuur heeft hierin haar verantwoordelijkheid door nu eindelijk eens het bestaan van de Joodse staat te erkennen en niet te bestrijden en te demoniseren.

 

8. Palestijns terreur
De Palestijnse terreur is geen antwoord op de Israëlische bezetting, zoals het document stelt: De Palestijnse Bevrijdingsorganisatie werd uitgeroepen voordat Israël een voet in Bethlehem gezet had en voordat de westelijke oever van de Jordaan in bezit kwam van Israël, Ja, zelfs voordat de staat Israël werd uitgeroepen, werd de Joodse bevolking van Hebron afgeslacht en de dorpen in Gush Etzion aangevallen en uitgemoord.

 

9. Boycot
De Palestijns-christelijke leiders roepen om wereldwijd Israël te boycotten. Waar hebben we dat meer gelezen: “Koop niet bij Joden”? Zou het echt zo zijn dat de kinderen van de overlevenden van de nazi- en de Sovjetterreur hierdoor doen wat de wereld van hen eist?

Terwijl Israël tijdens de Gazaoorlog de vijand bleef voorzien van eten en drinken en elektriciteit, roepen deze Palestijnse kerkvorsten (schrijvers van het document) iedereen op nu de lijnen met Israël door te snijden. Terwijl vandaag de dag 925.000 kinderen in Israël onder armoedegrens leven en wij dag aan dag de gaarkeukens steunen, roepen deze christenen op Israël economisch te treffen.

Zegt God niet: “Wie u zegent, zal Ik zegenen en wie u vloekt, zal ik vloeken” (Genesis 12)? Komt dit wapen dat vrouwen en kinderen treft uiteindelijk niet op hun eigen hoofd terug. Ja niet van deze kerkvorsten, die zullen er niets van merken, maar wel op dat van de gewone Arabische inwoner van Israël. Honderdduizenden van hen vinden hun werk in bedrijven in Israël, van Tel Aviv tot in Samaria en de Jordaanvallei.

Is dat de weg van welke kerk dan ook: Het volk van God boycotten? Is dat leven in navolging van Christus? En moet je als kerk in Nederland die oproep met alle egards in ontvangst nemen? Of gebeurt er dan toch wat de profeten al zeiden: “Daarom zo zegt de Here Here: Zie, mijn knechten zullen eten, maar gij zult hongeren; zie, mijn knechten zullen drinken, maar gij zult dorsten; zij zullen niet planten, opdat een ander het ete.” (Jesaja 65)?

En dan blijven voortdurend een aantal vragen staan, vragen zoals: Waarom is Bethlehem vandaag ‘voor Joden verboden’ als de Jood Jezus er geboren is? En waarom heeft het Palestijnse volk voor de zogenaamde bezetting, tussen 1948 en 1967 niet gestreefd naar de stichting van een Palestijnse staat? Toen waren Judea en Samaria immers bezet door Jordanië.

 

3. Palestijnse christenen voor Israël

 

Representatief?
En dan is er nog iets: Dit document wordt in het geheel niet gedragen door alle Palestijnse christenen. Het wordt gedragen door Palestijnse theologen die aan de leiband lopen van Hamas en de Palestijnse Autoriteit en die uit angst voor verdere agressie hun onderdrukkers willen laten zien hoe loyaal ze wel niet zijn aan hun politieke ideeën en doelen.

Natuurlijk er is een authentieke Palestijnse bevrijdingstheologie, maar zij is niet maatgevend. In links-kerkelijke kringen in Nederland zijn deze bevrijdingstheologen bekender en geliefder dan in hun eigen kerken.

 

Bidden voor het Joodse volk
Wij kennen andere Palestijnse christenen en wat zouden wij hen graag uit nodigen in de Domkerk op de Eerste Kerstdag. Christenen die ondanks alle terreur van moslimzijde Israël zegenen en bidden voor het Joodse volk.

Broeders en zusters, die liefde hebben voor de grond waarop zij wonen en loyaal zijn aan hun mede-Arabieren, maar tegelijkertijd respect hebben voor de beloften van God en oog hebben voor de unieke positie van het Joodse volk. Broeders en zusters, die in vrede met Israël leven en niet schreeuwen over brute bezetting.

Die samen met zoveel andere Palestijnen een leven onder Israëlisch bestuur verre verkiezen boven een leven onder de dictatuur van Hamas of de corruptie van de PA. Christenen, die Jezus niet ontdaan hebben van Zijn volk en God niet ontkennen als de God van Abraham, Isaak en Jakob.

 

Niet vergeestelijken
Christenen die de Bijbel niet vergeestelijken of manipuleren voor de Palestijnse politiek, maar weet hebben van het koninkrijk dat komt en waarin de aarde gezegend zal worden vanuit Jeruzalem. Christenen die herkennen wat God aan het doen is, nu Hij na zoveel lijden het Joodse volk terugbrengt uit de ballingschap.

Die het als een voorrecht beschouwen om dat deel van het Lichaam van Christus te vormen dat in het Heilige Land leeft en het uitverkoren volk als naaste heeft. Christenen die de deuren van hun herberg wijd open zetten voor elke Jood die aanklopt.

Wat zouden wij hen graag willen laten spreken voor het front van de kerk en de Nederlandse samenleving. Maar helaas, het is duidelijk welk lot hen wacht als zij zouden terugkeren. Wij hebben hen gekend die vermoord zijn, achter een auto door de straten van Bethlehem gesleurd en we voelen ons er nog steeds schuldig over dat we hen zo zichtbaar maakten.

 

Begrip
We begrijpen evenwel Palestijnse christenen die een andere weg kiezen. Wie van ons zou hen veroordelen als je leeft onder zoveel repressie? Nee, we zijn het niet eens met de Palestijnse bevrijdingstheologie. Zij is een illegitiem heersen over de boodschap van de Bijbel, maar we begrijpen dat mensen wanhopige wegen zoeken om zoveel vijandschap te bezweren.

 

4. Oproep aan de Nederlandse kerk

 

Veelmeer spreken we de kerk van Nederland aan om deze Palestijnse christenen niet te versterken als zij Israël demoniseren en meegaan in de propaganda en de leugens. De kerk zou eerder zegenend de handen moeten leggen op Israël en op die Palestijnse christenen die Israël liefhebben.

Zij zou op de bres moeten staan voor christenen die zuchten onder de moslimterreur. Dan zou zij de schreeuw van wanhoop beantwoorden met een werkelijk getuigenis van waarheid en hoop. Wat zou het een kairos zijn als de kerk van ons land in de dagen van Kerst zou roepen (nee, niet schreeuwen), dat Jezus als Koning van de Joden geboren is in Bethlehem, dat Hij voor eeuwig Koning zal zijn over Jakob en dat wij als gelovigen uit de volken door dat koningschap gezegend zullen worden.

 

Zegen
Wat zou de kerk de christenen in het Midden-Oosten helpen als zij de stem van al die broeders en zusters die Israël erkennen en omhelzen niet zou verwaarlozen, maar zou versterken. Al die christenen, niet alleen in Israël, niet alleen in Judea en Samaria, maar ook in de Libanon, in Jordanië en Egypte, en niet op de laatste plaats natuurlijk, in Bethlehem zelf.


index dossiers
index dossier: KERKEN, HET KAIROS DOKUMENT