BDS-BERICHTEN NEDERLANDS PALESTINA KOMITEE
Unilever haalt zoutjesfabriek weg uit nederzetting
Bron: UCP website
UCP, die in 2006 een campagne startte om Unilever ertoe te bewegen zich terug te trekken uit de nederzettingen, ziet dit als een belangrijke stap in de richting van desinvestering uit de bezettingseconomie.
Het Israëlische dagblad Maariv: "Multinationals zijn terughoudend met het aankopen van aandelen van bedrijven in de bezette gebieden. Dit vanwege de druk van retailers en consumenten die geen nederzettingenproducten willen kopen. Unilever twijfelde al enige tijd over de verkoop van de aandelen. Aan de ene kant is Bagel en Bagel een winstgevend bedrijf dat 60% van het marktaandeel heeft, en een winst maakt van 90 miljoen shekel (ongeveer 40 miljoen euro) per jaar. Aan de andere kant is het bedrijf vanwege zijn vestiging in bezet gebied een ‘doos van Pandora’. De meeste Israëli’s geven hier niet om, maar de Europese consument is minder begripvol."
"Unilever wilde graag af van de albatros om zijn nek," schrijft Maariv, "maar zonder concessies te doen wat betreft de opbrengst". Unilever zal de fabriek verhuizen met inbegrip van met alle 140 werknemers.
Over de belangen van Unilever en andere Nederlandse bedrijven
in de bezettingseconomie, publiceerde UCP het onderzoeksrapport ' Profundo'.
Zie ook de brief van het Nederlands Palestina Komitee aan Unilever na het besluit zich terug te trekken uit de nederzetting
Overzicht BDS-archief