PUBLICATIES - NPK-BERICHTEN
PALESTIJNEN ROEPEN OP TOT BOYCOT, NEDERLAND GEEFT GEHOOR (PERSBERICHT)
06/06/2010
Als de regering het niet doet, moeten burgers het doen: boycot de staat Israel!
Op 1 juni heeft de BNC , het Palestijnse nationale Boycot Comité, opgeroepen tot een internationale dag van boycot acties op zaterdag 5 juni, naar aanleiding van de aanval van Israel op de Gaza Freedom Flotilla, een vloot met hulpgoederen, in internationale wateren.
In Het BNC zijn 170 Palestijnse organisaties uit Gaza, de Westelijke Jordaanoever, het huidige Israel en de diaspora (Palestijnse vluchtelingen over de hele wereld) vertegenwoordigd. De oproep tot BDS (Boycot, Desinvesteren en Sancties) van het BNC is inmiddels door honderden organisaties wereldwijd onderschreven. Ook in Nederland wordt gehoor gegeven aan deze oproep met als slogan "Stop Israelische Apartheid".
Op 4 juni gaven de twee Nederlandse opvarenden Anne de Jong en Amin Abou Rashed een persconferentie en daarna zijn op diverse plaatsen in Nederland protestbijeenkomsten gehouden. Hier werd de noodzaak tot boycot van Israelische producten diverse malen benadrukt.
Holocaust-overlever Hajo Meyer geeft bij een protest in Den Haag aan dat daar waar regeringen het laten afweten, het tijd is voor burgers om actie te ondernemen. 'Het is tijd voor een boycot van deze staat die continu de mensenrechten schendt.' Vooral hecht hij grote waarde aan een academische en culturele boycot.
Op het Museumplein in Amsterdam zegt Midden-Oosten deskundige Robert Soeterik: 'Niet alleen in de Albert Heijn zie ik producten uit Israel, maar ook in kleine winkels, o.a. Turkse en Marokkaanse groentenwinkels, kom ik avocado's, meloenen en dadels uit Israel tegen. Hier ligt een taak aan allen om te zorgen dat deze uit de winkels verdwijnen.'
Op 5 juni wordt de aftrap gegeven voor de Dadelcampagne 2010. Winkels in Amsterdam-West en de Utrechtse wijk Lombok worden benaderd met informatie over dadels uit Israel. Dit is het juiste moment, omdat veel winkels rond deze tijd hun bestellingen voor de Ramadan gaan plaatsen. De campagne wil dat winkels geen dadels uit Israel te koop aanbieden.
In Utrecht vindt er een BDS Campagne plaats voor de Albert Heijn. Hier wordt mensen gevraagd om kaarten te ondertekenen waarin Albert Heijn wordt opgeroepen te stoppen met het verkopen van Israelise producten.
In Rotterdam gaat men de straat op met handtekeningenlijsten voor de petitie 'Sloop de Muur'. Ook in deze actie wordt aandacht gevraagd voor boycot als effectief, geweldloos middel van verzet tegen de staatsterreur van Israel.
Tot slot grijpt de Badjassenbrigade 5 juni aan om Schoonheidsbeurzen te informeren over het merk Ahava. Ahava draagt 'Made in Israel' op het etiket, maar in werkelijkheid worden de producten van deze lijn geproduceerd in een illegale nederzetting op Palestijns gebied en bevatten sommige producten zelfs grondstoffen die gestolen zijn van de Palestijnen.
De komende weken zal de boycotcampagne verder worden opgevoerd.
Voor meer informatie zie:
http://bdsmovement.net
http://bdsnederland.wordpress.com
http://mooiniet.wordpress.com
In Het BNC zijn 170 Palestijnse organisaties uit Gaza, de Westelijke Jordaanoever, het huidige Israel en de diaspora (Palestijnse vluchtelingen over de hele wereld) vertegenwoordigd. De oproep tot BDS (Boycot, Desinvesteren en Sancties) van het BNC is inmiddels door honderden organisaties wereldwijd onderschreven. Ook in Nederland wordt gehoor gegeven aan deze oproep met als slogan "Stop Israelische Apartheid".
Op 4 juni gaven de twee Nederlandse opvarenden Anne de Jong en Amin Abou Rashed een persconferentie en daarna zijn op diverse plaatsen in Nederland protestbijeenkomsten gehouden. Hier werd de noodzaak tot boycot van Israelische producten diverse malen benadrukt.
Holocaust-overlever Hajo Meyer geeft bij een protest in Den Haag aan dat daar waar regeringen het laten afweten, het tijd is voor burgers om actie te ondernemen. 'Het is tijd voor een boycot van deze staat die continu de mensenrechten schendt.' Vooral hecht hij grote waarde aan een academische en culturele boycot.
Op het Museumplein in Amsterdam zegt Midden-Oosten deskundige Robert Soeterik: 'Niet alleen in de Albert Heijn zie ik producten uit Israel, maar ook in kleine winkels, o.a. Turkse en Marokkaanse groentenwinkels, kom ik avocado's, meloenen en dadels uit Israel tegen. Hier ligt een taak aan allen om te zorgen dat deze uit de winkels verdwijnen.'
Op 5 juni wordt de aftrap gegeven voor de Dadelcampagne 2010. Winkels in Amsterdam-West en de Utrechtse wijk Lombok worden benaderd met informatie over dadels uit Israel. Dit is het juiste moment, omdat veel winkels rond deze tijd hun bestellingen voor de Ramadan gaan plaatsen. De campagne wil dat winkels geen dadels uit Israel te koop aanbieden.
In Utrecht vindt er een BDS Campagne plaats voor de Albert Heijn. Hier wordt mensen gevraagd om kaarten te ondertekenen waarin Albert Heijn wordt opgeroepen te stoppen met het verkopen van Israelise producten.
In Rotterdam gaat men de straat op met handtekeningenlijsten voor de petitie 'Sloop de Muur'. Ook in deze actie wordt aandacht gevraagd voor boycot als effectief, geweldloos middel van verzet tegen de staatsterreur van Israel.
Tot slot grijpt de Badjassenbrigade 5 juni aan om Schoonheidsbeurzen te informeren over het merk Ahava. Ahava draagt 'Made in Israel' op het etiket, maar in werkelijkheid worden de producten van deze lijn geproduceerd in een illegale nederzetting op Palestijns gebied en bevatten sommige producten zelfs grondstoffen die gestolen zijn van de Palestijnen.
De komende weken zal de boycotcampagne verder worden opgevoerd.
Voor meer informatie zie:
http://bdsmovement.net
http://bdsnederland.wordpress.com
http://mooiniet.wordpress.com
Archief NPK-berichten