PUBLICATIES - NPK-BERICHTEN
Actie tegen Carmel-Agrexco op de Hortifair
De protestgroep deelde flyers uit bij de Israelische stand waarin werd uitgelegd dat Carmel al vele jaren verdient aan de Israelische bezetting van Palestijns grondgebied en niet thuishoort op een Hortifair die hoort te gaan voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Het motto van de Hortifair is nota bene "voor een duurzame toekomst"!
De actie vond plaats in het kader van de BDS-campagne (boycot, desinvestering en sancties) waartoe 171 Palestijnse maatschappelijke organisaties sinds 2005 oproepen. Sinds de Israelische oorlog tegen Gaza van eind 2008/begin 2009, waarin ruim 1400 Palestijnen gedood werden en voor enkele miljarden schade werd aangericht, zijn dit soort acties wereldwijd sterk toegenomen. In de Vredesweek werd op 15 plaatsen tegelijk voor Albert Heijn geflyerd onder de leus "Koop geen Israelische apartheid".
Deze acties zullen met regelmaat in de komende periode worden herhaald totdat bedrijven als Albert Heijn en Hortifair, die indirect meewerken aan de onderdrukking van de Palestijnen, de verkoop of promotie van Israelische apartheidsproducten stopzetten. Door deze publieksacties wil het NPK ook druk uitoefenen op de Nederlandse regering om de grove schendingen van de mensenrechten door Israel (zie ook het VN-rapport van de Commissie Goldstone) niet langer te gedogen.
Actuele NPK-berichten